چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

محمد باریکانی: تولیدکنندگان صنایع‌دستی کشور در حالی از تعطیلی کارگاه‌ها و ناتوانی در تولید صنایع‌دستی به‌دلیل افزایش ۶برابری نرخ حامل‌های انرژی و وضع مالیات بر ارزش افزوده بر تولیدات‌شان خبر می‌دهند که بخش دولتی در نشست تخصصی بررسی وضعیت تولیدات صنایع‌دستی اعلام کرد: گرفتن مالیات بر ارزش افزوده به نفع تولیدکنندگان صنایع‌دستی است.

صنایع دستی

فعالان صنايع‌دستي كشور در شرايطي از خروج نام هنرمندان صنايع‌دستي از فهرست بيمه با بهانه‌هاي مختلف خبر مي‌دهند كه نصيري نماينده بخش دولتي حتي تأييد بهمن نامور مطلق، معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي در خروج جمعيت زيادي از بافندگان فرش و توليدكنندگان صنايع‌دستي از فهرست بيمه‌شد‌گان سازمان تأمين اجتماعي را برنتابيد و گفت كه چنين نيست. نصيري نماينده سازمان تأمين اجتماعي البته در نشست بررسي وضعيت صنايع دستي اعلام كرد كه تنها 40هزار توليد‌كننده صنايع‌دستي در فهرست بيمه قرار گرفته‌اند. اين در حالي است كه بيش از 2ميليون هنرمند و توليدكننده صنايع‌دستي در كشور فعاليت مي‌كنند.

توليدكنندگان صنايع‌دستي از كارشكني بانك توسعه تعاون در پرداخت تسهيلات مورد توافق با سازمان ميراث فرهنگي به بهانه‌هاي مختلف خبر مي‌دهند. اما محمدعلي سهماني، مديرعامل بانك توسعه تعاون در حضور مسئولين سازمان ميراث فرهنگي مي‌گويد منابع بانكي به پروژه‌هاي بزرگ گردشگري و ساخت 4هتل جديد اختصاص يافته است.

صنعتگران صنايع‌دستي كشور كه توليدات آنها پتانسيل جذب 5.3 ميليارد دلار ارز به كشور را دارد، مي‌گويند حتي يك بسته بندي مناسب براي خريداران صنايع‌دستي وجود ندارد. توليدكنندگان صنايع‌دستي مي‌گويند با تداوم وضعيت كنوني صنايع‌دستي ايران در مسير افول است.

محمد بشيري جلال، رئيس انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان سفال لالجين كه حجم بالايي از صادرات صنايع‌دستي سفال كشور مديون صنعتگران اين شهر است، مي‌گويد: آجرپزي‌هاي همدان خاك رس لالجين كه منبع اصلي توليدات سفال كشور است را آجر مي‌كنند و همين موضوع موجب كمياب شدن خاك رس براي توليد سفال در لالجين شده است.

او از وجود 900كارگاه توليد سفال در شهر لالجين خبر مي‌دهد كه بسياري از آنها به‌دليل نبود سوخت در اين شهر در حال تعطيل شدن هستند.

به گفته بشيري جلال مشكل ديگر توليدكنندگان سفال در لالجين ورود توليدات صنايع‌دستي از چين به لالجين، پايتخت سفال كشور است.

رئيس انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان سفال و سراميك لالجين با اشاره به صادرات 31ميلياردي لالجين از محل صنايع‌دستي، ماليات بر ارزش افزوده براي توليدكنندگان صنايع‌دستي را يكي از موانع جدي در توليد و صادرات صنايع‌دستي مي‌داند.

او مي‌گويد: يكي از توليدكنندگان صنايع‌دستي 7ميليون دلار صادرات داشت اما حدود 5/2‌ميليارد تومان از او ماليات خواسته‌اند. 2 سال است وي را ممنوع الخروج كرده و تمام حساب‌هايش را مسدود كرده‌اند و 17توليدكننده ديگر نيز در لالجين با چنين مشكلي مواجه شده‌اند.

عصمت خالقي يكي ديگر از توليدكنندگان صنايع‌دستي كشور در رشته رودوزي در استان گلستان كه 150كارگاه خانگي را اداره مي‌كند نيز مي‌گويد: مشكلات به اندازه‌اي زياد است كه توليد محصولات صنايع‌دستي ميسر نيست. او مشكلات صنايع‌دستي را افزايش قيمت مواداوليه، سختگيري در ارائه تسهيلات به توليدكنندگان، مشكلات مربوط به عرضه توليدات در بازارهاي داخلي و خارجي و بيمه نبودن هنرمندان صنايع‌دستي اعلام مي‌كند.

علي حسيني از كاشي‌سازان استان اصفهان نيز از دستگاه‌هاي دولتي گلايه دارد. به گفته او ناظرين خريد سازمان‌هاي دولتي براي كاهش هزينه‌ها توليدكنندگان صنايع‌دستي را وادار به توليد محصولات با كيفيت پايين و ارزان كرده‌اند كه اين اقدام موجب افت كيفي توليدات صنايع‌دستي شده است.

محمد عطريان، توليد‌كننده پارچه‌هاي قلمكار نيز اعلام كرد كه بانك‌ها در پاسخ به درخواست وام توليدكنندگان صنايع‌دستي به آنها گفته‌اند كه درخواست‌شان بايد در قالب ماشين آلات ارائه شود درحالي‌كه توليدات صنايع‌دستي با دست سرو كار دارد.

علي بختياري، توليدكننده صنايع‌دستي در رشته شيشه فوتي نيز از ورود محصولات شبه صنايع‌دستي چين و ديگر كشورها به كشور انتقاد مي‌كند و مي‌گويد كه اين محصولات در ميدان نقش جهان اصفهان به وفور فروخته مي‌شوند.

اظهارات توليدكنندگان صنايع‌دستي در حضور مسئولين دستگاه‌هاي دولتي بيانگر آن است كه وضعيت كنوني صنايع‌دستي با برخورداري از ظرفيت بالاي ارزآوري و اشتغال چنان بحراني است كه دولت نيازمند تشكيل مديريت بحران فوري براي نجات صنايع‌دستي كشور است.

کد خبر 284902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha